תולדות המוזיקה

התחל ללמוד

מיון: לפי הסדר המקורי שנה
מושג פירוש
1
מזמור גריגוריאני יצירות כנסייתיות שמילותיהן מבוססות על הפולחן הנוצרי הדתי. על שם גרגוריוס הגדול.
2
מונופוניה מנגינה יחידה ללא ליווי כלי וללא קולות נוספים.
3
גרגוריאוס הקדוש אפיפיור ברומא אליו מייחסים את כלל המזמורים הגרגוריאניים ועל שמו הם קרויים. ישנה אגדה על פיה הוא קיבל השראה למוזיקה הנוצרית מרוח הקודש שלבשה צורת יונה.
4
כתב התווים הראשון כתב התווים העתיק נקרא נוימות והתפתח מתיווי כירונומי (צורה גרפית להעברה בע"פ) ודיאסטמטי (מבוסס על מרווחים) נראה כמו גרפים שמציינים את המרחקים בין תו לתו.
5
נוימות - כתב התווים שנותר לאחר שהוסרו הגרפים המסמנים את הגבהים- נקודות.
6
קארל הגדול קיסר האימפריה הקרולינגית שביקש לאחד את כתבי היד השונים בתקופת ימי הביניים כדרך לחזק את האחדות והשליטה בעזרת הכנסייה- אמצעי פוליטי. יוצר ה"ליבר יסואליס"- הספר השימושי שבו איחדו את המזמורים.
7
המיסה החלק המרכזי בטקס התפילה הנוצרית השייך לאורדינארי. היו מיסות לאירועים מיוחדים.
8
מוטט יצירה ל3 קולות כאשר כל קול מבצע טקסט או מקצב שונים, מבוסס על הקאנטוס פירמוס שעובר כעת להיות רקע.
9
אורגנום מקביל קול שני למזמור הגרגוריאני ששרו במרווחי קוורטה או קווינטה מהקנטוס פירמוס עם מקצב זהה שהולכים במקביל.
10
קאנטוס פירמוס הטקסט הכנסייתי שמשתמשים בו במזמורים הגריגוריאניים, אי אפשר להלחין אורגנום בלעדיה, הקנטוס פירמוס הוא המרכז.
11
לאונין ופרוטין מלחינים שהיו בין היחידים ששמם נשמר, אחראים על שכלול האורגנום המקביל. לאונין הלחין פוליפוניה שהתבססה על סקונדות וטרצות, פרוטין שיכלל את הפוליפוניה ל4 קולות.
12
גיום דה משו 1 המלחין של ימי הביניים, 2 .התקבעות על המספר 4 במוזיקה, .3 יצירות באורך 25 דק', 4 .כתב את מיסת נוטרדם, 5. כתיבה רב-קולית ומוזיקה חילונית, 6 .יציאה ממקצב משולש לראשונה.
13
פוליפוניה מרקם רב- קולי המורכב ממנגינות שונות בכמה קולות שיש ביניהם הרמוניה.
14
הארס נובה "האמנות החדשה" תקופה סגנונית בה החלו לשבור מוסכמות בתחומים שונים, בתקופה זו הוכר השימוש במשקל זוגי וברישום המשקל לצד התווי.
15
אסכולת נוטרדם אסכולה שבמשך 300 שנה בערך פיתחה את המזמור הגריגוריאני בעזרת האורגנום ועוד ביטויים שמתפתחים.
16
רנסנס- לידה מחדש - תקופה בה השתנתה נקודת המבט- כעת האדם הוא בזכות עצמו ולא בחסות האל. מתגלים כתבים ישנים, מעוניינים לשכוח מתקופת ימי הביניים ולחזור למה שהיה בעת העתיקה של יוון.
17
פובורדון - שימוש בסקסטות וטרצות מקבילות להלחנה רב קולית כשהמנגינה היא בקול העליון.
18
ג'ון דנסטבל מלחין אנגלי של מוזיקה פוליפונית בראשית תקופת הרנסנס. השתמש בטכניקת פובורדון בשפה ההרמונית לאיזון בין הקולות, היו קדנצות ביצירותיו והמלודיה שירתית בקול העליון.
19
הרנסנס הגבוה רעיון הקלאסיציזם עומד בראש הרנסנס הגבוה- חזרה לערכים של יוון העתיקה- שלמות, יופי, אסתטיקה.
20
ג'וסקין דה פרה - מן המלחינים המשפיעים ביותר בתקופת הרנסנס הגבוה, שימוש באיזון גבוה והאחדת מרקם לכתיבה הומופונית.
21
המדריגל האיטלקי יצירה חילונית רב קולית לטקסט בעל משקל ספרותי שמולחן ברצף ושם דגש על הטקסט בעזרת מרכיבים מוזיקליים רבים. אין צורך באיפוק- הרגש במרכז.
22
קרלו ג'זואלדו מלחין משפיע מאוד בתקופת הרנסנס – כתב מדריגלים עם מרכיבים מוזיקליים מנוגדים וחריפים בין צלילים דיאטוניים וכרומטיים, מעבר בין הומופניה ופוליפוניה ומקצבים מהירים ואיטיים, אין רצף מוזיקלי- מוזיקה יוצאת דופן.
23
מדריגל אליזבתני יצירה נינוחה, הומופונית, בעלת צורה ברורה עם חזרה על ההברות פה-לה-לה.
24
הומופוניה מרקם רב קולי בו כל הקולות מתאחדים סביב אותה המנגינה- מנגינה וליווי.
25
הטרופוניה ביצוע של מנגינה על ידי כמה קולות בו זמנית כאשר כל קול מבצע בדרכו שלו.(כמו שירה בביכנ"ס)
26
שירי לאוטה שירים שבנויים על זמר יחיד עם ליווי של מנגינה שממלאת את מקום הקולות האחרים.
27
קלאודיו מונטוורדי מלחין איטלקי בתחילת הבארוק שכתב מדריגלים שהתפתחו ממונודיה לפוליפוניה. חיבר את האופרה הראשונה "אורפיאוס" בה שולט הסגנון הרצ'יטטבי, שירת היחיד במרכז לצורך הדגשת הרגשות וההבעתיות. האופרה "הכתרתה של פופאה" שיצר יוצאת-דופן כי מבוססת על סיפור היסטורי ולא מיתולוגי היא הראשונה אליה ניתן לקנות כרטיסים וכולם
28
הסגנון הרצ'יטטיבי שירה דיבורית להדגשת הרגש בטקסט, בהבעה מירבית.
29
תורת האפקטים הרצון להפיק את מרבית התגובתיות והרגש מיצירה בעזרת כל המרכיבים המוזיקליים הקיימים. בכל פרק מודגש רגש אחר.
30
בס למנט - אמצעי ליצירת תחושת יגון וצער, ירידה בחצאי טונים בבס בתחילת יצירה לתיאור ירידה אל השאול, בסולמות המיועדים לכך.
31
באסו קונטינואו בס עיקש שנשאר זהה.
32
מונודיה צורות שונות של שיר יחיד שמלוות בכלי הרמוני או מספר כלים.
33
כתיבה אידיומטית כתיבה המיועדת לכלי נגינה באופן ספציפי.
34
אנטוניו ויואלדי - כנר וירטואוז בתקופת הבארוק שנודע בכתיבתו להרכבי מיתר וריבוי הקונצ'רטי שכתב. "ארבע העונות" המוכר ביותר שלו בולט בשל השימוש בעקרון הריטורנלו.
35
קונצ'טו סולו\גרוסו יצירה כלית לסולן או קבוצת סולנים מול תזמורת שמנהלים דו-שיח\תחרות.
36
עקרון הריטורנלו קטע חזרתי ביצירה כמו פזמון חוזר אופייני לפרק ה1 בקונצ'רטו
37
יוהאן סבסטיאן באך מלחין חשוב מאוד במוזיקה המערבית שסיכם את תקופת הבארוק עבור הבאים אחריו. באך סידר את השפה הטונאלית בצורה מאוד דידקטית.
38
טוקטה יצירה כלית וירטואוזית בעלת אופי אילתורי עם תנועתיות מרובה.
39
פוגה שיטת הלחנה המבוססת על נושא יחיד שמנוגן בכל הקולות בחיקוי והקולות נכנסים זה בזה.
40
פרלוד ביצירותיו של באך הפרלוד שימש הקדמה לפוגה חלק ממבוא של יצירה